Dlaczego nie mogę spać w nocy? Przyczyny i sposoby na bezsenność.

0
sposoby na bezsenność

Dlaczego nie mogę spać w nocy? Przyczyny i sposoby na bezsenność.

Jakie są sposoby na bezsenność? Sen jest bardzo ważny w naszym życiu, bowiem dzięki niemu możemy odpocząć po ciężkim dniu w pracy czy w szkole i nabrać energii na kolejne wyzwania. Sen odpowiada również za regeneracje organizmu i jest niezbędny do odpowiedniego funkcjonowania w ciągu dnia. Przytrafia Ci się ciężka noc, próbujesz zasnąć na siłę lub budzisz się o 3 i wpatrujesz w sufit? Nie jesteś sam. Problemy z bezsennością stają się niewiarygodne popularne na całym świecie, a Polska zajmuje czołowe miejsce w rankingu osób cierpiących na bezsenność. Co druga osoba dorosła doświadcza pewnych objawów bezsenności każdego roku.

Co to jest bezsenność?

Bezsenność jest to zaburzenie prawidłowego rytmu snu, odpowiedniej ilości oraz czasu aby odpocząć i zregenerować organizm. Objawy to przede wszystkim trudności z zasypianiem, częste pobudzenia w nocy, budzenie zbyt wcześnie rano, senność w ciągu dnia, trudności z koncentracją. Bezsenność dzieli ma dwa typy, może być ostra (trwająca od jednej do kilku nocy) lub przewlekła (trwająca od miesiąca do nawet kilku lat).

Rodzaje bezsenności

Krótkotrwała lub ostra bezsenność często wynika ze zmian w naszym życiu spowodowanych chorobą, podróżą, nastrojem czy stresem. Każdy z nas doświadczył w sposób świadomy lub mniej krótkotrwałej bezsenności podczas swojego życia. Zazwyczaj ustępuje sama, gdy wracamy do codziennej rutyny.

Długotrwała lub przewlekła bezsenność objawia się regularnym problemem ze spaniem przez dłuższym okres czasu (trzy lub więcej nocy w tygodniu trwające conajmniej trzy miesiące). Walka z przewlekłą bezsennością często trwa przez wiele miesięcy może w tym pomóc zmiana niezdrowych nawyków, które mogę mieć wpływ na problemy ze snem. Często potrzeba sporo czasu, wytrwałości oraz testowania różnych rozwiązań aby zmniejszyć objawy.

Przyczyny bezsenności

Przyczyn bezsenności może być bardzo wiele, często są uwarunkowane indywidualnie. Jednak jest kilka podstawowych przyczyn, które mogą powodować problemy ze snem oraz bezsenność.

Stres i depresja to jedne z najpopularniejszych i najczęstszych przyczyn powodujących bezsenność. Pogorszenie mogę powodować stany lękowe, zmartwienie, smutek czy zaburzenia dwubiegunowe.

Problemy zdrowotne lub choroby wiele początkowych chorób i zmian naszego stanu zdrowia może spowodować problemy ze snem. Wpływ mają takie choroby jak astma, alergia, choroba Parkinsona, nadczynność tarczycy czy choroby nerek. Przewlekły ból jest również częstą przyczyną bezsenności.

Leki – bardzo wiele lekarstw na receptę może zakłócić prawidłową pracę snu w tym leki przeciwdepresyjne, leki pobudzające ADHD, kortykosteroidy, hormon tarczycy, leki przeciwzapalne i niektóre środki antykoncepcyjne.

Co zrobić gdy nie mogę zasnąć? Domowe sposoby na bezsenność.

Masz problemy ze snem? Poniżej przedstawiamy kilka metod aby poradzić sobie z tym problemem.

  • Ciemna Sypialnia ma przede wszystkim służyć do relaksu i odpoczynku, zadbaj o to aby nie znajdowały się w nim urządzenia elektroniczne emitujące światło np. telewizor. Światło emitowane przez urządzenia elektroniczne jest szczególnie kłopotliwe, ponieważ naśladuje światło słoneczne. Wyłącz wszystkie ekrany co najmniej godzinę przed snem.
  • Picie alkoholu przed snem większość z nas myśli, że alkohol jest świetnym środkiem aby szybko zasnąć, nic bardziej mylnego, w rzeczywistości zakłóca on fazę REN snu, co powoduje zmęczenie na drugi dzień.
  • Odpowiednia temperatura pomieszczenia nasze ciało i mózg chcą schłodzić się podczas snu, zbyt wysoka temperatura w pomieszczeniu uniemożliwia ten proces. Posiadanie wentylatora w pokoju czy sypialni to dobry pomysł, ponieważ pomoże on zachowywać odpowiednią temperaturę.
  • Ciepła kąpiel przed snem jest świetnym sposobem na odprężenie, wprowadzenie naszego organizmu w stan wydzielania melatoniny odpowiedzialnej za zasypianie.
  • Wyeliminuj stymulatory takie jak kofeina i nikotyna.Większość z nas pije więcej niż jedną filiżankę kawy, a wielu z nas pije ją zbyt późno w ciągu dnia. Skutki kofeiny mogą trwać nawet kilka godzin ( średni okres półtrwania to 5 godzin). Kofeina może znacząco powodować trudności z rozpoczęciem snu, a także może być powodem częstych przebudzeń w ciągu nocy.
  • Nie jedz i nie pij, krótko przed pójściem spać. Późny obiad lub przekąska przed pójściem do łóżka może aktywować system trawienny. Szczególnie zalecamy unikanie posiłków bogatych w źródło białka, ponieważ wymaga dużej ilości energii do strawienia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here