Odszkodowanie za opóźniony lot. Co przysługuje za odwołany lot?

1
odszkodowanie za opóźniony lot

Urlop zaplanowany, walizka spakowana wystarczy wsiąść do samolotu i cieszyć się wypoczynkiem. Jednak jeszcze może pójść coś nie tak. Zajeżdżasz na lotnisko i okazuje się, że Twój lot jest opóźniony o kilka godzin i co teraz… przecież miało być tak pięknie.

Podróżowanie samolotem

Osoby, które często latają samolotami wiedzą, że jest to bardzo szybki sposób podróżowania. Największymi zaletami latania samolotem jest komfort, szybka podróż. A poza tym samoloty są zaliczane do najbezpieczniejszych środków transportu. Jednak niekiedy mogą pojawić się pewne utrudnienia w podróżowaniu. Opóźnienie lotu o kilka minut to nic takiego, ale opóźnienie wynoszące kilka godzin, albo całkowite odwołanie lotu jest już ogromnym problemem dla podróżujących.

Można by powiedzieć, w czym problem, przecież polskie koleje często się spóźniają i ludziom nie pozostaje nic innego jak cierpliwie czekać. Całe szczęście w przypadku linii lotniczych europejskie przepisy przewidują taką ewentualność i przypominają, że pasażerowie mają swoje prawa. Większość uzależniona jest od tego ile wynosi opóźnienie i jak długa jest trasa lotu. Jednak w przypadku wystąpienia opóźnienia linie lotnicze muszą zadbać o komfort pasażerów.

Co musi zapewnić przewoźnik? Co się należy za opóźniony / odwołany lot?

Bardzo ważną kwestią jest to gdzie podróżujecie. Jeżeli celem Waszej podróży był jakiś kraj w UE, albo dalsza podróż zaczyna się bądź się kończy w mieście w Unii to obejmuje Was Rozporządzenie 261/2004, w którym to zostało ustalone co należy się pasażerowi w razie jakichkolwiek zakłóceń w locie, mowa zarówno o opóźnieniu, jak i odwołaniu lotu.
Przede wszystkim przewoźnik musi zapewnić pasażerom opiekę, wyżywienie i hotel jeśli opóźnienie jest bardzo długie. Ponadto musi zmienić rezerwację na najszybszy możliwy termin, a niekiedy nawet wypłacić odszkodowanie wynoszące do 600 EUR. W tym przypadku bez znaczenie pozostaje fakt jakimi liniami podróżowaliśmy, czy były to tanie linie, tradycyjne, klasa ekonomiczna, biznesowa, czy lot czarterowy.

Odszkodowanie za opóźniony lot

W przypadku opóźnionego lotu przewoźnik musi zapewnić pasażerom czekającym na lot wyżywienie i napoje. Niekiedy przybiera to formę kuponów o pewnej wartości, które można wykorzystać w restauracjach na lotnisku, albo mogą to być posiłki, które linia lotnicza samodzielnie przygotowała.

Pasażerom przysługuje prawo do opieki, czyli do wyżywienia oraz możliwości skorzystania z telefonu bez względu na przyczyny, ale tylko wtedy gdy opóźnienie lotu wynosi:

  • 2, albo więcej godzin dla lotów na dystansie do 1 500 km;
  • 3, albo więcej godzin dla lotów wewnątrz UE na dystansie przekraczającym 1 500 km;
  • 3, albo więcej godzin dla lotów innych niż wewnątrz UE na dystansie między 1 500 a
  • 3 500 km;
  • 4, albo więcej godzin dla lotów na dystansie przekraczającym 3 500 km.

Jak należy się ubiegać o odszkodowania za odwołany lot?

Jeżeli opóźnienie lotu będzie wynosiło więcej niż 5 godzin pasażerowie mają prawo zrezygnować z podróży. Oczywiście w takiej sytuacji otrzymają oni zwrot pełnej zapłaconej kwoty. Jeżeli opóźnienie się wydłuża i konieczne jest dalsze czekanie, to przewoźnik musi zapewnić pasażerom nocleg i pokryć koszty związane z dojazdem do/z hotelu.

Jeśli do miejsca docelowego dotrzesz z opóźnieniem wynoszącym więcej niż 3 godziny to masz pełne prawo do ubiegania się o odszkodowanie. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości podróży;

  • loty na dystansie do 1 500 km – odszkodowanie w wysokości 250 €;
  • loty wewnątrzwspólnotowe na dystansie dłuższym niż 1 500 km – odszkodowanie w wysokości – 400 €ł
  • loty inne niż wewnątrzwspólnotowe na dystansie od 1 500 do 3 500 km – odszkodowanie w wysokości – 400 €;
  • loty inne niż wewnątrzwspólnotowe na dystansie dłuższym niż 3 500 km- odszkodowanie w wysokości – 600 €.

O odszkodowanie nie można się ubiegać wtedy, gdy opóźnienie powstało w wyniku tzw. sił wyższych, mowa o warunkach atmosferycznych, które sprawiły, że przelot nie byłby bezpieczny, albo mgła uniemożliwiła lądowanie, bądź też personel urządził strajk.
W sytuacji, gdy pasażer podróżuje z przesiadkami a jeden z lotów został opóźniony, albo odwołany przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia alternatywnej i jak najszybszej drogi do celu.

Przewoźnik ma obowiązek w uzasadnionych przypadkach opóźnienia albo odwołania lotu wypłacenia pasażerom odszkodowanie. Formularz reklamacyjny dostępny jest na stronie linii lotniczych. Jak można się domyślić przewoźnicy nie lubią wypłacać odszkodowań, dlatego też często zasłaniają się nadzwyczajnymi okolicznościami co nie zawsze jest zgodne z prawdą. Jeśli odpowiedź od przewoźnika będzie negatywna, a pasażer uważa, że należy mu się odszkodowanie może odwołać się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jeśli na tym etapie też się nie powiedzie, kolejną opcją jest wystąpienie na drogę sądową. Pewnie nie każdy ma tyle czasu i cierpliwości, więc też wiele ludzi rezygnuje z dochodzenia swoich praw po uzyskaniu odpowiedzi od przewoźnika.

Odmowa wejścia na pokład

Czasami przewoźnicy sprzedają więcej biletów niż mają miejsc w samolocie, jest to tzw. overbooking. W takiej sytuacji szukani są ochotnicy, którzy zgodzę się na późniejszy lot, w zamian dostając vouchery na posiłki, hotel i niekiedy inne korzyści finansowe. Jednak w takiej sytuacji pasażerom nie przysługuje już odszkodowanie, gdyż samodzielnie podjęli taką decyzję.

Jeśli jednak nikt się nie zgłosi, wówczas linie lotnicze losują pasażerów, którzy nie wejdą na pokład. W takiej sytuacji pasażerom należy zapewnić opiekę, zmianę rezerwacji na kolejny najbliższy lot, a jeśli pasażer zrezygnuje z podróży, przysługuje mu zwrot wszystkich kosztów oraz odszkodowanie!

Kiedy nie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?

Odszkodowanie nie przysługuje pasażerom jeśli zostali oni poinformowani przez linie lotnicze o odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie wcześniej, albo gdy pasażerowie otrzymają taką informację kilka dni przed planowanym wylotem, a przewoźnik zaproponuje im inne połączenie, dzięki któremu dotrą oni na miejsce maksymalnie 4 godziny później niż to pierwotnie było zaplanowane.
Na odszkodowanie nie można również liczyć wtedy, gdy odwołanie lotu wynika z nadzwyczajnych okoliczności (warunki atmosferyczne itp.).

Firmy zajmujące się uzyskaniem odszkodowania

Uzyskanie odszkodowanie nie jest proste, ale od jakiegoś czasu na rynku dostępne są specjalne firmy, które zajmują się uzyskiwaniem odszkodowań od linii lotniczych. Firmy te chwalą się bardzo dobrymi wynikami. Trzeba liczyć się z tym, że firmy tego typu pobierają za swoją pracę spore prowizje. Jednak jeśli nie uda jej się uzyskać odszkodowania pasażer nie ponosi żadnych kosztów.

Zanim wyruszysz w podróż warto, abyś poznał swoje prawa. Dzięki temu nikt Cię nie oszuka, a Ty będziesz czuł się pewniej.

1 KOMENTARZ

  1. ja miesiąc temu spędziłam całą dobę praktycznie na lotnisku, lot był mocno opóxniony i w sumie nie wiadomo było czy w ogóle polecimy, stwierdzilam że sprawy tak nie zostawię, zwróciłam się do givt żeby spróbowali uzyskać odszkodowanie, udało się i całkiem spora sumka wpadła i uważam że słusznie bo nerwów było sporo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here