Jak napisać sprawozdanie? Co to jest, elementy sprawozdania z przebiegu stażu, praktyk i wycieczki!

jak napisać sprawozdanie

Sprawozdanie jest niczym innym jak pisemną formą, która polega na przedstawieniu wydarzeń. Umiejętność tworzenia sprawozdania przydaje się nie tylko w szkole, ale można ją ze spokojem wykorzystać w dorosłym życiu. To jak powinno wyglądać sprawozdanie doskonale wiedzą osoby, które na co dzień relacjonują fakty i potrafią to robić w sposób bardzo rzeczowy zyskując sobie czytelników. Jeśli zostałeś zmuszony do napisania sprawozdania to chętnie podpowiemy Tobie jak się za to zabrać. Często na portalu ktosiek publikujemy artykuły na temat przykładowych pism, odsyłam do przeczytania wpisu na temat jak napisać recenzję.

Co to jest sprawozdanie?

Najprościej można powiedzieć, że sprawozdanie jest relacją z faktów, których było się naocznym świadkiem. W sprawozdaniu relacjonuje się w sposób chronologiczny wydarzenia, których się doświadczyło. Sprawozdanie może przybrać formę ustną, albo pisemną. Podczas pisania sprawozdania należy pamiętać o tym, aby go w żadnym stopniu nie ubarwiać i nie dodawać faktów. Najpowszechniejszym rodzajem sprawozdania jest relacja prowadzona z miejsca jakiegoś zdarzenia. Niekiedy jednak sprawozdanie przybiera formę cyklicznego dokumentu, albo zapisków działań podejmowanych przez daną organizację.

Rodzaje sprawozdań

Zasadniczo mówi się o trzech typach sprawozdań:

  1. sprawozdanie z wydarzenia najbardziej jest zbliżone do reportażu;
  2. sprawozdanie z lektury, filmu, albo przedstawienia najbardziej jest zbliżone do recenzji;
  3. sprawozdanie z działalności instytucji najbardziej jest zbliżone do protokołu.

Nie ważne jaki rodzaj sprawozdania będziesz musiał napisać, w każdym przypadku należy pamiętać o kilku zasadach i elementach, które sprawozdanie musi posiadać.

Jakie elementy musi posiadać sprawozdanie z przebiegu stażu, praktyk lub wycieczki?

W gruncie rzeczy napisanie sprawozdania nie jest wcale takie trudno. Wystarczy, że zawrzesz w nim poniższe elementy i będziesz mógł się pochwalić dobrze napisanym sprawozdaniem. Pamiętaj o tym, aby:

  • na początku sprawozdania zawrzeć informacje o dokładnym czasie, miejscu i uczestnikach zdarzenia, z którego piszesz sprawozdanie; mile widziane jest przybliżenie charakteru wydarzenia, można podać jego nazwę, albo tytuł;
  • przed przystąpieniem do opisywania wydarzeń, sporządź plan wydarzeń; dzięki temu nie pominiesz żadnych istotnych elementów i będziesz mieć pewność, że wymieniane zdarzenia mają zachowaną chronologiczną kolejność; jeśli przebieg wydarzenia był bardzo bogaty w atrakcje, warto skupić się wyłącznie na najważniejszych faktach; zdarzenia należy przedstawić w obiektywny sposób;
  • sprawozdanie musi być opatrzone chwytliwym tytułem; najlepiej sformułować go na końcu, gdyż dzięki temu ma się świadomość co zostało zawarte w pracy i na tej podstawie sformułowanie tytułu będzie dużo prostsze;
  • jeśli sporządzasz sprawozdanie cyklicznie nie zapomnij nawiązać do poprzedniej części wydarzenia;
  • dobre sprawozdanie cechuje się zwięzłością, dlatego też warto wystrzegać się wszelkiego rodzaju dygresji i odbiegania od głównego tematu, własne refleksje i przemyślenia powinieneś zachować dla siebie;
  • w sprawozdaniu największe znaczenie odgrywa rzeczowość i przejrzystość; język powinien być prosty i zrozumiały, bez zbędnych metafor i górnolotnego słownictwa;
  • możliwe jest wprowadzanie do sprawozdania wypowiedzi uczestników zdarzenia;
  • w podsumowaniu może znaleźć się ocena wydarzenia, w tym miejscu zamieść własne wnioski i uwagi.

Układ sprawozdania

Jeśli wiesz już co należy umieścić sprawozdaniu musisz jeszcze wiedzieć w jaki sposób powinno być ono ułożone. Układ sprawozdania jest bardzo prosty. Zadbaj o to, aby znalazło się w nim sześć elementów:

  • tytuł sprawozdania;
  • tło opisywanego i przybliżanego wydarzenia;
  • chronologicznie wymienione zdarzenia;
  • podsumowanie wraz z oceną wydarzenia;
  • własnoręczny podpis autora sprawozdania;
  • miejsce i data.

Od teraz napisanie sprawozdania nie powinno Tobie sprawić żadnego problemu. Wystarczy tylko pamiętać o powyższych elementach i można zasiadać do pisania.

5/5 - (głosów: 1)

Bartosz

Twórca i administrator portalu Ktosiek.pl. Zapalony webmaster z licznymi stronami na swoim koncie. Jego życie dzielą dwie pasje, tworzenie stron, SEO, marketing oraz siłownia i street workout. W wolnych chwilach entuzjasta seriali o gangsterach i ekstremalnych wycieczek rowerowych. Człowiek, który swoją wiedzę i szybkość jej przyjmowana przekłada na treści na portalu. Pełen zaangażowania i realizmu z bezpieczną dawką marzyciela.

Więcej z kategorii:

Masz pytania?


Masz jakieś pytania odnoszące się do przygotowanego poradnika? Masz problem? Potrzebujesz naszej pomocy lub wskazówki? Skorzystaj z dostępnych z opcji kontaktu z naszą redakcją: napisz do nas w komentarzu, korzystając z formularza poniżej, gdzie możesz uzyskać pomoc od innych użytkowników lub jednego z naszych redaktorów, lub wyślij do nas wiadomość!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.