Marketing bezpośredni – co to takiego? Wady i zalety!

0
skuteczny marketing w sieci

Reklama otacza nas z każdej strony, niekiedy ludzie wręcz czują się osaczeni przez reklamy. Spotyka się je na każdym kroku i w każdym miejscu. Reklama jest dobra, jeśli jest skuteczna. Odbiorcy mają już czasami jej dość, ale mnogość firm na rynku sprawia, że chcą one za wszelką cenę wybić się z grona konkurencji i wypromować swoje produkty.

Ewolucja marketingu bezpośredniego

Na przestrzeni kilku ostatnich lat można zauważyć jak mocno marketing bezpośredni ewoluował. Na początku był on pojmowany jako kanał dystrybucji, później jako kanał promocji, a na chwilę obecną marketing bezpośredni postrzega się jako proces, który identyfikuje klientów, określa i poznaje ich potrzeby oraz preferencje, a także zmierza do utrzymania z klientami pozytywnych relacji. W marketingu bezpośrednim bardzo ważne jest tworzenie indywidualnych ofert, które będą trafiały do konkretnych klientów.

Marketing bezpośredni – co to takiego?

Słysząc sformułowanie marketing bezpośredni wielu osobom na myśl przychodzą akwizytorzy, chodzący po domach, pukający od drzwi do drzwi chcący coś nam upchnąć. Musimy Cię jednak rozczarować Twoja wizja nie jest prawdziwa. To prawda, że w marketingu bezpośrednim chodzi o kontakt z klientem, ale nie jest to wyłącznie ograniczone do kontaktu twarzą w twarz. Nawiązanie bezpośredniej relacji z klientem ma łączyć w sobie reklamę i sprzedaż. Klientom przedstawiana jest oferta dopasowana do ich potrzeb, a transakcji mogą oni dokonać „tu i teraz”, nie jest konieczne udanie się do sklepu. Do promocji tego typu wykorzystywane są różne narzędzia, za pomocą których można dotrzeć do indywidualnych klientów. Można korzystać z poczty tradycyjnej (direct mail), elektronicznej (direct e-mail), telefonu, telewizji, a nawet Internetu. Najprościej rzecz ujmując marketingiem bezpośrednim można nazwać każdą ofertę, którą producent wysyła do konsumentów, aby nawiązać z nimi kontakt.

Marketing bezpośredni – zalety!

Przede wszystkim jedną z największych zalet marketingu bezpośredniego jest to, że otwiera on wiele nowych drzwi i możliwości dotarcia do klientów. W tym samym czasie można dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców. Dzięki Internetowi metoda ta cechuje się niskimi kosztami, małym nakładem czasu i dużą efektywnością. Co bardzo ważne w marketingu bezpośrednim możliwe jest połączenie prezentacji produktów i ich sprzedaży. Klienci też tylko na tym zyskują, gdyż bez wychodzenia z domu mogą zapoznać się z całą ofertą danego producenta.

Marketing bezpośredni – wady!

Poza wieloma zaletami marketing bezpośredni posiada również wady. Najważniejszą wadą z jaką stykają się firmy korzystające z marketingu bezpośredniego są duże nakłady finansowe potrzebne na odpowiednie wyszkolenie pracowników i motywowanie ich do efektywnej sprzedaży. Niekiedy też reklama emitowana w telewizji może być po prostu nie zauważona przez odbiorców. Oznacza to, że duży koszt emisji nie zwróci się, bo reklama umknie uwadze widza. Wysyłając przykładowo reklamy drogą e-mailową, nie zawsze docierają one do klientów, gdyż nie kiedy trafiają do skrzynki SPAM, innym razem odbiorca nie otwiera wiadomości obawiając się wirusów, albo po prostu dostaje tych wiadomości tak dużo, że automatycznie je usuwa.

Jak zarabiać na blogu? Jak zacząć zarabianie na blogu?

Jak ludzie reagują na marketing bezpośredni?

Reakcje ludzi, do których skierowane są reklamy potrafią być bardzo różne. Jednak kluczowe znaczenie w tym wszystkim mimo wszystko odgrywa stopień spersonalizowania przekazu. Klienci dużo lepiej reagują na mocno spersonalizowane przekazy, gdyż mają oni poczucie tego, że ktoś ich docenia, szanuje i przygotował się do tego, żeby przedstawić im ofertę, która ich naprawdę interesuje. Sprzedaż jest tylko jedną z wielu funkcji marketingu bezpośredniego. Poza sprzedażą marketing bezpośredni ma także informować klientów i dostarczać im tzw. wartości dodanych. Warto zatem dobrze przygotować się do stosowania marketingu bezpośredniego, gdyż tylko jego umiejętne stosowanie będzie pozytywnie odebrane przez odbiorców, tym samym stworzy się z nimi pozytywne i długotrwałe relacje, które będą bazowały na zaufani i lojalności między klientem a firmą.

Skuteczny marketing bezpośredni – czy warto w niego inwestować?

Marketing bezpośredni stanowi nową odsłonę marketingu, świetnie się on wpisał w całkiem nową rzeczywistość, w której na pierwszym miejscu stawia się czas. Współcześni ludzie żyją na naprawdę wysokich obrotach i nawet na moment nie zwalniają tempa. Dlatego też każde pojawiające się rozwiązanie, które pozwoli na zaoszczędzenie choć niewielkiej ilości czasu jest jak najbardziej pożądane i pozytywnie odbierane. Dzięki nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z klientami, przedstawieniu im szczegółowej, jednak zindywidualizowanej oferty skracamy ich czas na podjęcie decyzji. Najprawdopodobniej nowe technologie i bardzo dynamiczny rozwój Internetu wpłynął na to, że marketing bezpośredni będzie tylko i wyłącznie umacniał swoją pozycję.

Można zatem podsumować i powiedzieć, że marketing bezpośredni polega na tym, aby skierować bezpośrednie komunikaty do konkretnych osób. Dzięki takiemu podejściu możliwe staje się poznanie reakcji klienta i otrzymanie od niego bezpośredniej odpowiedzi. Marketing bezpośredni pozwala na zaoszczędzenie czasu, gdyż produkty można nabywać za pośrednictwem różnych mediów np. poprzez reklamę e-mailową. W całym procesie pomijany jest osobisty kontakt klienta ze sprzedawcą. Marketing bezpośredni dąży do tego, aby stworzyć dobry wizerunek danej firmy, czy marki. Jednak poza tym ważne jest także otrzymanie otwartej, bardzo dobrze gdyby była to natychmiastowa i możliwa do zmierzenia reakcja klienta.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here