Odwołany lot – co dalej?

0
odwołany lot

Jeżeli przewoźnik skasuje połączenie, czeka nas niezbyt kusząca perspektywa spędzenia nocy w lotniskowej poczekalni. Warto pamiętać, że chroni nas prawo UE, które w takich sytuacjach przewiduje nawet 600 euro odszkodowania dla każdego poszkodowanego pasażera.

Przerwanie podróży wiąże się ze sporym stresem i dodatkowymi wydatkami. Jeśli powrót z egzotycznych wakacji, z wizyty u rodziny zagranicą, czy z rozmowy o pracę w innym kraju przedłuży się o kilka nieplanowanych dni, będziemy zmuszeni przestawić plany. Do tego dochodzą wydatki na jedzenie, napoje, dojazdy na lotnisko. Dlatego warto wyegzekwować od przewoźnika podstawowe świadczenia wymagane w takiej sytuacji. Odwołany lot to także obowiązki dla przewoźnika. Musi nam zapewnić alternatywny lot lub zwrot kosztów, a także pokryć koszty ewentualnego zakwaterowania i zagwarantować posiłki i napoje. Pamiętajmy, że w razie lotu na terytorium UE (oraz takich krajów, jak Islandia, Norwegia i Szwajcaria) chroni nas prawo pasażera Wspólnoty Europejskiej. Prawo pasażerów obejmuje też tak odległe miejsca, jak Martynika, Gwadelupa, Gujana Francuska, czy wyspa Reunion na Oceanie Indyjskim.

Zabezpiecz dokumenty

Najważniejszą kwestią w przypadku późniejszych roszczeń będzie zabezpieczenie kompletu wymaganych dokumentów. To m.in. karta pokładowa lub bilet z 6-cyfrowym numerem rezerwacji. Warto zachować także wszystkie paragony, rachunki lub faktury za poniesione przez nas koszty, np. posiłków w hotelowej restauracji bądź kosztów dojazdu na lotnisko z hotelu. Musimy także zdobyć informację o przyczynach odwołania lotu. Przyda się ona do starań o odszkodowanie, które najlepiej przeprowadzić w oparciu o profesjonalną firmę, np. AirHelp. Informacji na ten temat udzieli nam obsługa lotniska. Jeżeli usłyszymy, że lot został odwołany „z powodów operacyjnych” lub „ze względów bezpieczeństwa”, poprośmy o więcej szczegółów.

Niczego nie podpisuj

Jeżeli przewoźnik skasował lot, będzie musiał zapewnić pasażerom alternatywny lot. Takie połączenie może dojść do skutku dopiero następnego dnia, a w skrajnych wypadkach nawet za kilka dni. Przez ten czas linia lotnicza musi opłacić zakwaterowanie i posiłki dla pasażerów. Darmowy hotel dla pasażerów, którym odwołano lot, nie wpływa na wartość ewentualnego odszkodowania. W takich przypadkach linie lotnicze często oferują darmowe vouchery na kolejną podróż. W zamian zrzekamy się dochodzenia roszczeń w sprawie skasowanego połączenia. Dlatego nie warto niczego podpisywać i zaraz po powrocie wystąpić o odszkodowanie.

Loty z i do Europy

Prawo pasażera UE chroni wszystkich podróżujących liniami lotniczymi zarejestrowanymi we Wspólnocie oraz wszystkie loty, które mają miejsce startu bądź lądowania na tym terenie. Skasowane połączenie Nowy Jork – Warszawa obsługiwane przez przewoźnika spoza UE kwalifikuje się do odszkodowania, natomiast Los Angeles – Nowy Jork już nie. W USA pasażerowie nie mogą liczyć na podobny parasol prawny, jak w UE. Mimo to w razie opóźnienia warto wymóc na przedstawicielach linii lotniczych niezbędne świadczenia. Zapewnienie alternatywnego połączenia i pokrycie kosztów ewentualnego noclegu i posiłków to standard w razie odwołania lotu.

Reklamacja lotu

Czas na starania o rekompensatę reguluje prawo każdego kraju Wspólnoty. Zwykle mamy na to od roku do 10 lat. Sugerujemy złożyć wniosek o odszkodowanie już po powrocie. Pamiętajmy, że istnieją obiektywne warunki, które nie powodują konieczności wypłaty odszkodowań. To m.in. ataki terrorystyczne, fatalne warunki atmosferyczne, ale także niestabilna sytuacja polityczna w kraju docelowym lub strajki obsługi lotniska. Aby sprawdzić, czy skasowane połączenie kwalifikuje się do wypłaty odszkodowania, najlepiej skorzystać z kalkulatorów odszkodowań na stronach specjalistycznych firm.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here