Zwrot i reklamacja towaru bez paragonu – czy jest możliwa?

0
Zwrot towaru bez paragonu

Pewnie nie raz każdemu zdarzyło się wpaść w prawdziwe zakupowe szaleństwo. Czasami trudno się opamiętać i dokonujemy nieprzemyślanych zakupów. Ma to miejsce głównie w okresie przedświątecznym, albo podczas wyprzedaży. Dlaczego by nie skorzystać z okazji i nie kupić czegoś w dobrej cenie, przecież zawsze z tyłu głowy mamy świadomość, że można dokonać zwrotu zakupionego towaru. A skoro tak, to mamy czas, aby w domu na spokojnie wszystko sprawdzić, przymierzyć i się zastanowić, czy dany produkt zostawimy, czy jednak zwrócimy go do sklepu. Jednak w zakupowym szaleństwie i niezliczonej liczbie toreb nie zwraca się uwagi na paragony. Bardzo często sprzedawcy podkreślają, że zwrotu towaru można dokonać tylko wtedy, gdy rzecz jest nieużywana i gdy kupujący posiada paragon. I co w sytuacji, gdy nie masz paragonu? Spokojnie, sprzedawcy tylko straszą, ale tak naprawdę nie mają racji. Prawo stoi po Twojej stronie!

Zwrot towaru bez paragonu!

Po szale zakupowym, pora wrócić do domu i sprawdzić co tak naprawdę udało się nam „upolować”. Okazuje się, że część rzeczy z których byłaś bardzo zadowolona w przymierzalni, wcale nie jest tak fantastycznych jak na pierwszy rzut oka. Odkładasz je na bok, aby w najbliższych dniach udać się do sklepu i dokonać zwrotu. Jednak, po przejrzeniu wszystkich toreb okazuje się, że nigdzie nie masz paragonu. Pierwsza Twoja myśl, na pewno sprzedawca nie wydał paragonu, zrobił to specjalnie, abyś nie mogła zwrócić towaru. Spokojnie. Mogło się przecież zdarzyć tak, że sprzedawca wydał Tobie paragon, a Ty po prostu go zgubiłaś, albo wypadł on Tobie w innym sklepie. To się czasami zdarza.
Prawa konsumenta dają kupującym naprawdę wiele różnych możliwości. Zgodnie z przepisami za dowód zakupu może posłużyć wyciąg z konta, czy faktura VAT.

Sprzedawcy wymagają paragonu podczas zwrotu towaru

Sprzedawcy są płatnikami podatku, dlatego też mają oni pełne prawo do zmniejszenia kwot podatku należnego, z uwagi na dokonywane zwroty towarów. Aby było to możliwe, konieczne jest odpowiednie dokumentowanie zwrotów towarów. Sprzedawcy muszą dokonywać tego w sposób wiarygodny i prawidłowy.

Jeżeli kupujący zgubił paragon to i tak mimo wszystko może dokonać zwrotu zakupionego towaru. Sprzedawca wykazując się odrobiną dobrej woli może w pamięci fiskalnej, albo na rolce odnaleźć konkretną transakcję i ponownie ją wydrukować. Jeśli sprzedaż miała charakter bezgotówkowy to można okazać sprzedawcy potwierdzenie dokonania płatności. Zarówno jeden, jak i drugi dokument ma za zadanie potwierdzenie sprzedaży danego towaru.

Dokument potwierdzający sprzedaż towaru

Klient powinien pamiętać o tym, że nie tylko paragon fiskalny potwierdza sprzedaż towaru. Jeżeli klient nie posiada paragonu może on okazać inny dokument, który potwierdzi sprzedaż, mowa m.in. o:

  • fakturze;
  • wyciągu z terminala, jeśli klient dokonywał płatności bezgotówkowej;
  • potwierdzeniu transakcji z konta bankowego;
  • złożeniu oświadczenia, że klient zgubił paragon fiskalny wraz z oświadczeniem, że dokonał zakupu danego towaru w tym konkretnym sklepie;
  • zeznaniu świadków, jeśli podczas dokonywania zakupów towarzyszył klientowi ktoś znajomy;
  • dokumencie gwarancji, który został podbity przez sprzedawcę.

Reklamacja towaru bez paragonu

Nie trzeba dużo szukać, gdyż Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sam stwierdził, iż możliwe jest dokonanie zarówno zwrotu, jak i reklamacji towaru bez paragonu. Sprzedawcy informujący, że reklamacja jest możliwa wyłącznie za okazaniem paragonu najzwyczajniej wprowadzają w błąd swoich klientów. W przepisach prawa nigdzie nie ma wzmianki na temat „paragonu”, a jedynie jest mowa o „dowodzie zakupu”. O tym co może posłużyć jako dowód zakupu wspomnieliśmy już wcześniej. Paragon jak najbardziej może posłużyć do złożenia reklamacji, ale stanowi on tylko jedną z możliwości potwierdzenia nabycia rzeczy w danym sklepie. A więc nawet jeśli nie posiadasz paragonu możesz spokojnie zareklamować produkt, a sprzedawca będzie musiał taką reklamację przyjąć. Klienci muszą jednak pamiętać o swoich parwach.

Jak widać, nie musisz posiadać paragonu, aby dokonać zwrotu towaru. Sprzedawca i tak będzie musiał przyjąć zwrot towaru, zwłaszcza jeśli udowodnisz, że dokonałeś zakupu danego towaru w tym konkretnym sklepie. Paragon fiskalny nie jest wymagany, jednak, aby załatwić kwestię zwrotu szybciej i bez zbędnych komplikacji radzimy dobrze pilnować paragonów wydawanych w sklepie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here